Jak vypadat dobře i během zkouškového období?

Jak vypadat dobře i během zkouškového období?

Jedničky u zkoušek nejsou „jen tak“, jsou vykoupené především nedostatkem spánku a zhoršeným zažíváním kvůli zvýšené úrovni stresu. Podobné změny životního stylu se rychle projevují v podobě zhoršení stavu pleti i pokožky celého těla. Pojďme se podívat na to, jak vypadat relativně odpočatě i v případě, kdy musíte nonstop studovat.

Existuje mnoho faktorů, které pleť během zkouškového období negativně ovlivňují.

  • Špatný spánek. Během nepřetržitého studia dochází nejen ke snižování délky spánku, ale zhoršuje se i jeho kvalita. Jsme nervózní, což znamená, že nám chybí hluboký spánek, a často se budíme uprostřed noci. Výsledkem je narušení všech regeneračních procesů v těle a ráno na nás v zrcadle „mávají“ kruhy pod očima.
  • Nesprávná výživa. Během intenzivního studia mozek vyžaduje glukózu a příjem zdravých, tzv. komplexnějších sacharidů ne vždy pomáhá: do krve se vstřebávají pozvolna a nedochází k příliš rychlému zvedání hladiny krevního cukru. Mozek si ale potřebuje osvojit studijní materiály tady a teď. Proto přichází na pomoc čokoláda, sušené ovoce, sladkosti nebo Coca-Cola – potraviny s vysokým obsahem tzv. rychlého cukru. Nejzřetelnější a bezprostřední reakcí na takové změny v jídelníčku je alergie – objevují se vyrážky, zarudnutí, svědění a dýchací potíže. Ti, co se běžně stravují zdravě a obsah cukru ve stravě minimalizují, mívají i žaludeční potíže. Zhorší se jim stav trávicího systému, což se projevuje nejen bolestí břicha a nadýmáním, ale i pupínky. Negativní vliv má jak přejídání tak hladovění ze stresu a nervování.
  • Nedostatek fyzické aktivity. Když se musíte naučit několik set stran za tři dny, logicky nemáte čas ani chuť vyrazit na procházku nebo do posilovny. A opět se projevuje prudká reakce, zejména u těch studentů, kteří jsou na aktivní životní styl zvyklí: mohou se objevit bolesti zad, migrény zhoršení stavu pleti. 
  • Obecná neuróza. Emocionální vypětí může mít i vnější projevy. Například se častěji dotýkáme obličeje, čímž si na pleť zanášíme bakterie, nebo si v případě svědění škrábeme podrážděná místa. S projevy akné může přijít i vyšší nutkání pupínky vymačkávat nebo se v domácích podmínkách zbavovat černých teček. Výsledkem je problematická pleť.
  • Nevhodná péče o pokožku. Poslední věc, na kterou v předvečer zkoušky si myslíme, je kosmetická rutina: použití čistícího přípravku, následně tonikum a hydratační krém. Nicméně stopy únavy nebo pupínky potřebujeme zamaskovat a proto používáme podkladové báze a korektory. Pokud ale pleť důkladně nečistíme, brzy se potýkáme se záněty, komedony, mastným leskem a ucpáváním pórů. 
  • Dehydratace. Káva, zelený čaj, energetické nápoje – všechny tyto nápoje nejen pomáhají udržet bdělost při mnohahodinovém studiu s minimem spánku, ale zároveň dehydratují. Málokdy se stává, že po dalším šálku kávy ihned vypijeme velkou sklenici čisté vody. Mezi časté příznaky dehydratace patří nejen bolest hlavy ale i mdlá šedě vypadající pleť.

Stejně jako v mnoha jiných případech, je lepší problémům s pletí předcházet, než je řešit. Jak na to?

  • Pokud není situace opravdu kritická, spánek byste neměli nikdy obětovat. Přestože si myslíte, že je lepší tyto drahocenné hodiny věnovat učení, není tomu tak. Odpočatý mozek vstřebává informace rychleji, než když ho nutíte k nespavosti. Pokud se vám nedaří spát osm hodin denně, snažte se držet na hranici šest, sedm hodin.
  • Dbejte na stravu a vyhněte se chaotickým řešením. Pokud nemáte čas na vaření, nechoďte do McDonaldu nebo bageterie, raději si objednejte zdravou a vyváženou krabičkovou dietu vyloženě na zkouškové období. Tímto způsobem se nejen udržíte v kondici, ale také svému tělu dodáte kvalitní  „palivo“ v období psychické a intelektuální zátěže. Pokud máte neodolatelnou chuť na sladké, dejte si banán, hořkou čokoládu, rozinky nebo datle a ne zmrzlinu nebo koláč. Menší připomenutí – nedostatek spánku chuť na sladké mnohdy zvyšuje.
  • Ačkoliv se vám zdá, že od učení nemůžete odejít ani na minutu, stojí za to si každých 45 minut udělat pauzu. Nastavte si pravidelný budíček. Pokud studujete v knihovně, choďte tam pěšky nebo jeďte na kole. Pokud si potřebujete zopakovat látku z papírových poznámek, učte se během procházky v parku.
  • I když učení nenecháváte na poslední chvíli, můžete být přesto hodně nervózní, to je běžné. Pořiďte si v lékárně mírné sedativum na přírodní bázi – pomůže vám nejen k uklidnění, ale i k lepšímu soustředění.
  • Během zkouškového období nevnímejte péči o pleť jako povinnost ale jako vítanou příležitost k odpočinku. Minimalizujte make-up, aby vás večer nečekal zdlouhavý odličovací a čistící rituál. Na pracovním stole mějte hydratační tonikum – pokud studujete v klimatizované místnosti, pomůže vám udržet rovnováhu pleti. Chcete-li ušetřit čas, nahraďte několik kosmetických produktů jedním multifunkčním. Použijte například masku Enteface, která pleť čistí, hydratuje a zároveň vyživuje. Díky praktickému balení nepotřebujete k aplikaci ani štětec.
  • Lahve s čistou vodou mějte připravené ve všech místnostech, kam během dne chodíte. Nejlépe si stanovte pravidlo, že se při vstupu do místnosti hned napijete. Nezapomeňte, že je lepší pít pravidelně a průběžně, a ne když už máte velkou žízeň. Pokud je to možné, vyhněte se kofeinu a energetickým nápojům nebo jejich konzumaci co nejvíce omezte.

Které z těchto tipů jste již během zkouškového vyzkoušeli? 

10.05.2022
Bezplatná linka +420 800 414 005/608 837 907